Osoby prowadzące zespoły powinny dysponować szeregiem miękkich kompetencji, które sprawią, że podwładni nie będą z nimi walczyć. Tego typu kompetencje to między innymi charyzma i przywództwo. Mało kto dysponuje tymi cechami na początku swojej kariery menadżerskiej, na szczęście można się tego nauczyć.
Szkolenie przywództwo i charyzma
Aby być skutecznym liderem należy opanować kilka kluczowych kompetencji, takich jak:
- umiejętne przeprowadzanie rozmów oceniających,
- motywowanie pracowników,
- budowanie autorytetu,
- mentoring dla samodzielnych pracowników
- przeprowadzanie rozmów jeden na jeden z pracownikiem.
Zobacz skuteczne szkolenia dla menadżerów: Szkolenie przywództwo firmy Gamma
Managerowie, którzy wiedzą jak zarządzać ludźmi są w stanie wypracować własny styl przywództwa, który będzie unikalny dla nich i odpowiedni dla zespołu, jaki w danej chwili prowadzą. Szkolenia z przywództwa pozwalają rozpoznać jeden z najczęściej spotykanych styli zarządzania, mogą to być:
- sytuacyjny,
- kooperatywny,
- biurokratyczny,
- autokratyczny,
- charyzmatyczny,
- patriarchalny.
Każdy z wymienionych styli jest skuteczny oraz posiada swoje mocne i słabe strony. Ważne jest, aby dany styl był zastosowany tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. Przykładowo do zarządzania młodymi pracownikami z sektora IT nie sprawdzi się styl biurokratyczny (zdecydowanie bardziej będzie pasować styl kooperatywny lub charyzmatyczny).
Dobrze przygotowane szkolenia z przywództwa pozwalają nie tylko określić i dostosować dany styl zarządzania do potrzeb managera, ale także tworzą przestrzeń, gdzie możliwe jest przećwiczenie swojego stylu. Kompetencje miękkie mają to do siebie, że można je nabyć tylko przez nieustanną praktykę. Czytanie książek i słuchanie wykładów to tylko uzupełniający element, który nigdy nie powinien stanowić głównego elementu szkolenia z kompetencji miękkich. Ćwiczenia z przywództwa obejmują takie elementy jak:
- ćwiczenia w parach,
- assessment center,
- wygłoszenie expose managera do zespołu,
- sesje feedbackowe,
- próbne zarządzanie zespołem w zaaranżowanej sytuacji kryzysu.
Po każdym szkoleniu uczestniczy otrzymują materiały do dalszej nauki oraz ćwiczenia domowe, które umożliwią im także praktykę. Bez ciągłego praktykowania i poprawiania swoich kompetencji managerskich można stracić zaufanie zespołu oraz swoją dobrą reputację, która później jest bardzo trudna do odpracowania. Dlatego kluczowe jest, aby kadra zarządzająca traktowała ćwiczenia i sesje feedbackowe jako stały element swojej pracy, tak samo ważny jak spotkania z zespołem, planowanie pracy i układanie budżetu na dany kwartał.